Menjual dan Membeli Emas (Barang Kemas) 999 (24k), 916(22k)dengan harga termurah dipasaran. Turut membekalkan informasi berkaitan emas dari masa ke semasa, InsyaAllah.
HUBUNGI | AGAMA | GAMAT ONLINE | LANGKAWI TOUR| IKLAN1-KOSONG | IKLAN2-KOSONG |

Sunday, October 13, 2013

Nak Beli Emas, Tapi Modal Kecil

by Ridzuan Saidin on 14/10/2013


Untung 20% setahun dari pelaburan dah sangat teruja. Tapi untung 200% setahun bagi orang berniaga adalah terlalu biasa…
Salam.
Encik, saya baru terbaca entry encik dan mmg saya sangat berminat nak buat simpanan dalam bentuk emas. Masalahnya saya takde simpanan sbb duit saya kadang-kadang buat backup utk suami, heheh. Suami suggest saya buat ASB tapi saya tak yakin dengan ASB sbb apa yang saya baca dari zaharuddin.net, dia tak menggalakkan ASB.

Jadi, saya ada seribu, nak buat pelaburan emas, dan encik menjadi ejen, boleh kiranya membantu saya membuat pelaburan untuk bagi advice dan guidance. Saya baru nak start saving. Saya ada hutang PTPTN dan memang saya aim nak habiskan PTPN saya. Saya bayar bulan-bulan RM200. Hutang-hutang lain tiada.
Saya pun baru ambik takaful medical card, PRU BSN. Mohon bagi nasihat untuk saya buat simpanan emas sebagai saving.
Terima kasih encik.
-Puan A-
012-614 xxxx
(bukan nama sebenar)

JAWAPAN SAYA:
Wa’alaikumussalam Pn. A.
Alhamdulillah.. bagus tu Pn. A nak mulakan simpanan. Menyimpan, adalah TABIAT orang kaya-kaya di dunia. Tak kisah berapa pun amaunnya, tapi yang penting kena jadikan ia sebagai tabiat (habit).

Waktu tahun 2007 dulu, saya cuma menyimpan RM20 jer sebulan. Saya buat potongan gaji masuk ke akaun Tabung Haji. Tapi hari ni, alhamdulillah… simpanan kami sekeluarga dah berlipat kali ganda.
Sebelum saya bagi saranan, saya mohon maaf sebab saya bukanlah orang yang layak untuk bagi nasihat kewangan. Saya cuma seorang sahabat yang inginkan kebaikan pada sahabat yang lain. Apa sahaja saranan saya, ia mungkin tak tepat, tapi itulah yang saya rasa yang terbaik untuk saya dan sahabat-sahabat.

Emas Pelaburan Jangka Panjang
§  PERTAMA. Emas adalah simpanan JANGKA PANJANG. Paling minimum ialah setahun. Kalau nak beli emas, kena guna duit yang agak-gak tak pakai dalam masa setahun, ataupun 2, 3 tahun akan datang. 

Harga Emas Ada Turun Naik
§  KEDUA. Harga emas ada turun naiknya. Tapi kalau ikut track record, ianya sentiasa menaik dalam jangka panjang. Dari sudut sunnatullah, tak ada benda yang sentiasa naik dan tak jatuh-jatuh. Suatu masa nanti saya fikir harga emas akan jatuh juga seperti tahun 1980an. Walaupun begitu, emas adalah simpanan paling selamat sebab emas sentiasa berharga sepanjang zaman. Kalau ianya jatuh, bukan macam jatuhnya harga saham yang boleh hilang terus nilainya. Emas sepatutnya boleh dijadikan SEBAHAGIAN dari pelaburan, bukan 100% simpanan digunakan untuk membeli emas.

Adakan Dana Kecemasan Dulu
§  KETIGA. Sebelum beli emas, ada baiknya puan adakan dana lain juga untuk waktu-waktu kecemasan. Untuk Dana kecemasan, saya simpan di Tabung Haji.

Beli Emas Dengan Modal RM1,000
§  KEEMPAT. Untuk modal RM1,000, puan boleh beli 1 dinar emas (2013 bajet harga sekitar RM700) dan selebihnya boleh beli Dirham (logam perak). Untuk makluman Pn. A, harga logam perak jauh lebih murah, tetapi kenaikannya jauh lebih cepat dari emas. Dalam masa setahun yang lepas, harga logam perak naik melebihi 100% setahun! Dan orang Cina lebih suka beli perak berbanding emas. Cuma kekurangan perak ialah, tak boleh dipajak. Kecairannya kurang sikit dari emas.

Wang Dinar , Gold Bar & Barang Perhiasan
§  KELIMA. Pada saya, Dinar emas yang paling baik untuk Pn. A beli ialah Dinar Public Gold, ataupun Dinar Kelantan. Dua jenis dinar emas ini mempunyai permintaan paling tinggi di Malaysia. Pendek kata, kalau puan nak jual nanti, tak perlu risau pasal pembelinya. Mesti akan ada orang nak beli. insyaAllah. Tapi bagi saya, saya lebih selesa membeli sebentuk cincin setiap bulan (pastikan 916/999). Emas bentuk perhiasan ini lebih mudah dicairkan atau di ar rahnukan sekiranya kita perlukan wang segera di mana sahaja institusi yang menawarkan perkhidmatan Ar-Rahnu. Manakala public gold dan dinar Kelantan pula hanya diterima oleh sebahagian Ar Rahnu sahaja..

Pelaburan Untung 20%, Perniagaan Untung 200%!
§  KEENAM. Yang terakhir, tentang pelaburan sebagai instrument buat duit. Pada saya, pelaburan bukanlah jalan terbaik untuk buat duit bagi orang kebanyakkan. Pelaburan adalah tempat orang kaya-kaya buat duit.

§  Untuk buat duit lebih banyak, saya cadangkan puan dan suami libatkan diri dengan perniagaan. Kalau pelaburan orang boleh dapat sekitar 20% setahun, tapi keuntungan melalui perniagaan, pulangan 200% setahun adalah terlalu biasa. Sebab tu Nabi pesan, 9/10 rezeki datang dari perniagaan. Emas bagi kebanyakkan orang adalah simpanan, tapi bagi kami suami isteri, ia adalah PELABURAN + PERNIAGAAN. Dan emas adalah salah satu daripada beberapa perniagaan kami.

Saya cadangkan libatkan diri dengan bisnes tu sebab saya ‘kesian’ tengok orang MENUNGGU kenaikan harga emas yang tak lah berapa banyak bagi orang berniaga. Dengan modal yang sama, Puan dan Suami boleh dapatkan lebih dari 20% setahun. Syaratnya, puan dan suami perlu belajar berniaga dari orang yang tahu berniaga. Bukan melibatkan diri dalam mana-mana skim.
Kalau Puan A berminat nak dapatkan emas dan perak, bagi tahu saya. Saya akan bantu apa termampu, insyaAllah.
Mudah-mudahan pandangan saya sedikit membantu Pn. A, insyaAllah,
Wallahu a’lam.

Hubungi saya Ustaz Mohd Ridzuan Bin Saidin
Whatsapp / viber / sms : 0122686864
fb : Ridzuan Saidin


 * penerangan ini sebahagian pendapat yg saya copy dari pakar emas..Encik Zul....

No comments:

Post a Comment

 
Wordpress by : Wans Golds Traders